About Me

My photo
simunjan, Malaysia
nama saya Wan Emirul Shanker Rhazzi.Saya berasal dari Kampung Kelka.umur saya ialah 13 tahun.mata pelajaran yang saya minat ialah sejarah.. dan saya,,asha'ari dan brasal dari kampung kelka juga.hobi saya,bermain bola..cita-cita saya,ingin menjadi seorang polis..amin....

Sunday, March 14, 2010

sejarah sarawak

Asal nama sebenar Sarawak tidak dapat dibuktikan secara saintifik dan mutlak. Bagaimanapun menurut beberapa pendapat nama Sarawak asal seperti berikut:
-Nama Sarawak berasal daripada nama Batang Sarawak atau Sungai Sarawak. Batang Sarawak meliputi kawasan di sekitar Kuching hingga ke seluruh Sarawak

-Nama Sungai Sarawak adalah diambil dari nama sejenis galian batu bijih iaitu "serawak" yang mengandungi belerang dan antimoni (Rujuk Kamus Dewan edisi 3). Ini bertepatan sekali dengan sejarahnya iaitu semasa Sarawak di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei, wilayah Sarawak ketika itu kaya dengan antimoni